Opgave
Klar til fremtidens affaldshåndtering
RessourceCenter Vejle (RCV) stod over for at skulle flytte til et nyt domicil og tage et stort skridt mod fremtidens håndtering af affald, som en værdifuld ressource, der kan sendes tilbage ind i et produktionskredsløb. I den forbindelse havde de behov for en ny komplet vejeløsning, som kunne opfylde kravene til moderne ressourcehåndtering samt understøtte nye forretningsprocesser og en infrastruktur, der lever op til de nyeste standarder.
Da ikke alle processer var fastlagt på forhånd, var det afgørende, at deres nye system var fleksibelt og fremtidssikret. En anden vigtig forudsætning var, at vejningerne på de tre nyindkøbte brovægte kunne gennemføres med et minimum af registreringer, samtidig med at de indeholdt flest mulige informationer om de vejede fraktioner. Derudover skulle vejningerne kunne gennemføres hurtigt og sikkert.
RCV valgte at erstatte deres gamle vejeløsning med vores Weighing Solution 365, der er en extension til ERP-systemet Microsoft Dynamics 365 Business Central, som de allerede har kendskab til.
Vi er blevet rigtig glade for vejeprogrammet. Det var en hård opstart, som også hang sammen med, at vi skulle flytte til en helt ny lokation med nyt byggeri, hvor der var nye måder for at tage imod affald og genbrugsmateriale på. Derudover skulle en ny transportør på renovationsområdet også startes op samme dag. Så alt var i spil.
Karin Sørensen, driftsassistent
Om
Fra affald til ressource
RessourceCenter Vejle er en moderne genbrugsstation, der blev indviet i februar 2023. De understøtter genbrug og cirkulære økonomi, hvor affald i langt højere grad end tidligere anses som en ressource, der skal bruges igen og igen.
Pladsen indeholder produktionshaller med indkast for private i stedet for containere, en “formidlingsbro” samt administrationsbygning, mandskabsbygning, bygninger til udstilling og brugerværksted, hvor der bl.a. kan arbejdes med upcycling af genbrugsmøbler.
RCV er Danmarks første containerfrie genbrugsplads, hvor ressourcerne kommer under tag. Det sikrer ressourcerne til det videre cirkulære liv og samtidig optimeres arbejdsprocesserne i forhold til håndtering af affald. De har et specielt afsnit til dagsrenovation, hvor der sker en omlastning af dagsrenovation, der bl.a. fragtes videre til biogasanlæg.
Hele området inkl. genbrugsplads, administration og produktion er på 90.000 m2. Heraf er 19.000 m2 under tag. RCV kan modtage og håndtere minimum 100.000 ton affald og genanvendelige materialer om året.
Løsning
Ny vejeløsning effektiviserede arbejdsgangene
RCV har fået implementeret vores Weighing Solution 365, der er bygget på standardkomponenter i Microsoft Dynamics 365 Business Central.
Hele vejeløsningen består af en udvidelse til deres ERP-løsning, Business Central on-premises, samt et standerprogram til deres vejeterminal og en webportal til deres kunder.
RCV har med løsningen fået funktionalitet, som gør deres arbejdsgange lettere.
- Affaldskode håndtering
Affaldskoder kobles på de enkelte varenumre og følger vejninger til de indrapporteres til f.eks. Miljøstyrelsen. Dette inkluderer bl.a. EAK- koder fra Miljøstyrelsen. Rapportering til Miljøstyrelsen kan både ske via fil eller et udtræk med Miljøstyrelsens regnearksskabelon. - Vejeaftaler (deklarationer)
På en vejeaftale er der en lang række muligheder for at knytte yderligere betingelser - f.eks. en aftalt mængde og en aftalt periode for vejeaftalens gyldighed. Dette omfatter de varer, der vejes ind på en kunde. - Stikprøvekontrol
Der kan sættes en stikprøvekontrol op på den enkelte vejeaftale eller transportør. - Samlefakturering af vejninger
Der kan udskrives en rapport for en given periode, der specificerer alle vejninger i det valgte tidsrum. - Vejekvitteringer
Der kan udskrives vejekvitteringer ude på vejeterminalen ved brovægten. Vejekvitteringer kan også automatisk blive sendt til kunder og transportør m.fl., når der er sket en vejning.
Mange forskellige vejeflows
RCV anvender flere forskellige vejeflows - dvs. måder som lastbilerne bliver vejet af på. Nogle lastbiler kommer med én fraktion, men der kan også komme lastbiler med anhænger, som har forskellige fraktioner fra flere kunder på forvogn og hænger. Alt dette kan vejeløsningen håndtere.
Efter idriftsættelsen er der blevet tilføjet flere vejeflows til løsningen, da RCV efter flytningen fik behov for at kombinere vejninger.
Rapportering og udtræk af data til Excel
Det har været vigtig for RCV at kunne dokumentere af de mængder, der kommer ind og ud af ressourcecenteret fordelt på erhverv og private. Disse informationer skal bruges til ledelsesrapportering, fakturering til erhvervskunder og rapportering til Miljøstyrelsen.
I Microsoft Business Central er der således en masse standardfunktionalitet, der kan bruges til udtræk af data til brug for rapportering. Men for at gøre det let at bruge, har vi oprettet en rapportering om affaldsdata til Miljøstyrelsen samt en rapportering baseret på beregninger af de indkomne affaldsmængder på genbrugspladsen.
Registrering ved vejeterminalen
Standerprogrammet er en vigtig del af vejeløsningen. Det er her registreringen af kunden og vejningen foregår inden data sendes videre til Business Central.
Ved vejeterminalen har RCV har tre brovægte. Lastbilen registreres automatisk ved hjælp af nummerpladegenkendelse. Når chaufføren holder på brovægten og skal veje sin lastbil ind eller ud, anvendes standerprogrammet.
Betjeningen af standerprogrammet sker på en touchskærm, og her er layoutet specielt designet til hurtig, nem og sikker betjening.
Programmet har forbindelse til eksterne enheder, som f.eks. kamera, lyssignaler og bomme ved brovægten samt en printer i standerterminalen til udskrivning af en vejekvittering.
En webportal til kunderne
Vejeløsningen til RCV består også af en webportal. Her kan kunderne registrere deklarationer/vejeaftaler samt tilgå historiske vejedata, vejekvitteringer og godkendte deklarationer/vejeaftaler.
Løsningen understøtter al indrapportering til Miljøstyrelsen, og har indbygget opslag til Virk.dk, der sikrer en korrekt overførsel af virksomhedsdata til vejeløsningen.
RCV får derved alle de nødvendige data, hvilket optimerer arbejdsgangen, da de slipper for at skulle følge op og indhente data både før og efter vejningen.
Resultat
En stabil og sikker vejeløsning
Med implementeringen af Weighing Solution 365 er RCV blevet klar til at håndtere affald på en effektiv og bæredygtig måde, der opfylder nutidens og fremtidens krav. De har fået en funktionsrig og stabil vejeløsning, der kan tilpasses deres behov.
Vi er glade for PC-Software og Consit Gruppen som leverandør og for vejeprogrammet. De har taget ansvaret for leverancen og leveret et godt vejeprogram. I forbindelse med flytningen til ny lokation var der mange forskellige firmaer involveret, hvilket gav lidt ekstra koordinering og etableringen af vores netværk gav også nogle udfordringer. Men vi har fået et vejeprogram, der kører stabilt og sikkert nu.
Keld Winther, teamleder, produktion
Kontakt
Vil du vide mere?
Troels Vahl-Møller
Salgschef
tvm@pcsoft.dk
+45 22 88 32 99